Rozbor hry pod Solskjaerem – 2. část

První část analýzy byla zaměřena především na pozitivní prvky, jenž byly zavedeny do hry novým trenérským týmem. Ve druhé části se zaměříme na objevující se nedostatky a chyby.

Zranitelnost Solskjaerova systému

Jak jsme si v první části ukázali do pressingu se v některých chvílích zapojuje až šestice hráčů, tzn. i všichni střední záložníci. Zákonitě tím vzniká velká mezera mezi střední zálohou a stopery, tímto prostorem soupeři mohou vést rychlý přechod do útoku, pokud se jim povede překonat první linii pressingu.

Ukázková situace, kdy Matic vystupuje s Kanem, tomu se přesto podaří s balonem otočit a jedinou přihrávkou překonává útočnou i záložní trojici. Jones naopak nedokázal včas dostoupit Lamelu, je proto nucen souboj odcouvat a vytváří tím prostor, kterým může Lamela balon vyvézt a jeho spoluhráči mají čas útok doplnit.

Po ztrátě balonu v ofenzivní třetině Herrera vystupuje na Eriksena ve snaze o okamžité získání míče, kdy ovšem Lindelof zaspal a nechal si Kanea odskočit o 9m. Eriksen tuto situací vidí a z jednoho doteku posouvá balon na útočníka, který má dostatek prostoru si balon převzít a otočit směrem dopředu.
V tu chvíli jsou Alli se Sonem, od kterého je Young díky vysokému postavení příliš daleko, v náběhu do naprosto odkrytých křídelních prostor.

Vysoké postavení krajních obránců zákonitě vede k možnosti soupeře vést brejkové situace jimi uvolněným prostorem. Lindelöf vystupuje se soupeřem, tomu se daří balon sklepnout do lajny, kterou nepokrývá Valencia. Matic nereaguje, nezajistí Lindelöfa včas a tudíž se dostává pozdě k zakřížení soupeře.

Maticovi se povedlo celou akci ještě dostoupit, nicméně došlo k celkovému zaspání středních záložníků, čímž opět vznikla ve středu hřiště obrovská mezera, do které okamžitě nabíhá soupeř a putuje přihrávka. Pogba reaguje pozdě a hráč Newcastleu mu uniká, zároveň Shaw nechal velkou mezeru mezi ním a Jonesem, která vybízí k dalšímu náběhu a kolmé přihrávce mezi obránce.

Ztráta balonu na levé straně hřiště a i přes postavení Valencii až u pravé postranní čáry v tuto chvíli akce nevypadá nijak nebezpečně, protože za balonem je dostatečný počet hráčů. Jediný nabíhající hráč směrem dopředu je Atsu, kterého má v zorném poli Herrera a Perez má jedinou možnost přihrát Rondonovi, od kterého je Jones opět velmi daleko.

Zde je situace o 4 vteřiny později, kdy Perez skutečně přihrával Rondonovi, který mu balon sklepl a Perez následně posílá dlouhý křižný balon na jediného hráče v náběhu. Celá akce se stává nebezpečnou díky špatnému vyhodnocení situace Herrerou, jenž namísto zachycení náběhu Atsua zdvojuje Rondona. Tímto vystoupením Herrera způsobil, že otevřený prostor vysokým postavením krajního obránce se rázem stává potenciálně nebezpečným pro bránu United. Zároveň vidíme, že Mata ani Pogba neregistrovali hráče na středu hřiště, před kterým se taktéž objevil volný prostor a dostal možnost rychlý brejk snadno doplnit.

Přetrvávající problém – chování středních záložníků v hlubokém bloku

Velmi hluboké a pasivní postavení středních záložníků na vlastní polovině byl dlouhodobý problém pod Mourinhem. Minimalizuje možnost dostat se včas do soubojů, soupeř má čas si balon přebrat a vymýšlet další vedení útočné akce. Solskjaerův tým se tento aspekt hry snaží postupně odbourat, nicméně především v zápase s Tottenhamem se jednalo o největší problém, ze kterého pramenil vytrvalý tlak a gólové příležitosti soupeře. V tomto bodě je nutno podotknout, že část odpovědnosti jde i za stoperskou dvojicí, která nechá střední záložníky couvat do takto hlubokého postavení.

Jedna z minima těchto situací v prvním poločase. V kroužku vidíme Matice, který běží s Kanem až za Lindelöfa, který si ho měl dávno přebrat. Herrera je v jedné linii s obránci a vzniká tím volný prostor na hranici vápna, kam okamžitě směřuje přihrávka a odkud je možné nebezpečně zakončovat.

Naopak situace hned z úvodu druhé půle. Matic se nesmyslně zatahuje a prakticky plní úlohu třetího stopera, Herrera zároveň nešikovně zdvojuje Sona, který toho využívá kličkou do protipohybu přímo do uvolněného prostoru a dostává se do zakončení.

Vzorová situace špatné komunikace mezi Herrerou a stopery. Herrera vidí mezeru za Youngem a snaží se jej zajistit pro případ, že by přes něj Son přešel, jak naznačuje černá šipka, čímž uvolňuje meziprostor pro Alliho. Červené šipky naznačují, jak by to mělo vypadat podle učebnice. Krajního obránce zajišťuje stoper, Lindelöf, Jones natěsno s Kanem, Herrera by měl vykrývat prostor před vápnem a zachytávat náběh Alliho.

Opět můžeme vidět špatné postavení v bloku, kdy prakticky v jedné rovině je až 6 hráčů, Alli tím má možnost jednoduché přihrávky na Lamelu, který je cca 5m od pokutového území úplně volný. Matic by měl situaci přečíst daleko rychleji a už v době přihrávky být ve vyznačeném prostoru, aby mohl Lamelu dostat pod tlak už při převzetí balon, popř. jej donutit ke zpětné přihrávce. V daném případě by se měl i Herrera pohybovat blíže k Eriksenovi, aby tím tak záložníci vytvořili druhou linii obranného bloku před stopery, což se překonává mnohem obtížněji než jeden osamocený hráč.

Herrera prokazatelně zvednul svoji výkonnost nástupem Solskjaera, kdy dokonce mnozí o něm tvrdí, že má dvoje plíce, neustále ve sprintu napadá soupeře a dokáže pokrýt celé hřiště. Při detailnějším pohledu zjistíme, že se často jedná o nahánění situace vzniklé po diskomunikaci nebo špatném pozičním postavení.
Davies adresuje přihrávku naprosto volnému Lamelovi, k němuž má nejblíž Matic. Přesto jej vyráží dostoupit Herrera, jenž ovšem hlídá Alliho. Špatnou komunikaci dokreslí situace, kdy k Allimu se následně stáhne Matic, namísto Lindelöfa, který má k Allimu blíže a je bez hráče.

O pár vteřin později míří přihrávka opět na Lamelu. Herrera je od něj 2m, přesto hráče nepokryl a tomu mohla být adresována bezpečná přihrávka. Na Lamelu následně vyráží pro změnu Matic, který mezitím přebral Alliho právě od Herrery a ten musí opět couvat k Allimu, který se tak během několika málo vteřin ocitl dvakrát naprosto volný takřka na offsideové hranici aniž by se musel pohnout.

Ani jedna z výše zmíněných situací diskomunikace a špatného pozičního postavení není zdaleka ojedinělá. Velký problém tkví v tom, že Matic i Herrera jsou schopni jednou situaci odcouvat až na / za úroveň stoperů, zatímco obdobnou situaci o pár minut později naopak řeší vystupováním od hráče, kterého tím uvolní a často na něj následně míří přihrávka. Především Matic má v těchto soubojích tendenci soupeře zdvojovat, do souboje se většinou nedostane včas, ale  uvolní prostor a v něm zpravidla i soupeře, na kterého následně míří přihrávka.

Souhrn

Herní progres od nástupu Ole Gunnara Solskjaera je naprosto nepopiratelný a prokazatelný. Tým střílí více branek, postupně ubývá i těch obdržených. Ofenzivní hráči mají více volnosti, kdy si mohou měnit pozice a jejich kreativitě se meze nekladou. Prozatímnímu manažerovi se povedlo najít vhodnou roli pro hráče jako jsou Rashford, jenž ožil na hrotu, Pogba nebo znovuobjevení box-to-box schopností Herrery.

Díky velké individuální kvalitě a schopnosti improvizace ofenzivních fotbalistů dokáže Manchester United udeřit z postupného útoku, ale zároveň využít i rychlostního potenciálu při brejkových situacích. V defenzivní fázi nadále přetrvávají návyky implemetované José Mourinhem, na jejichž odstranění je potřeba zapracovat. Zároveň je nutné myslet i na slabé stránky využívaného systému a eliminovat soupeři jejich možnost využití.

Na Old Trafford se opět vrací prvky vídané pod taktovkou sira Alexe Fergusona a s nimi se navrací i radost a vášeň fanoušků Manchesteru United po celém světě.

zdroj: MUTV.com, Digi sport, twitter.com/BetweenThePosts