Park Ji-Sung – Korejský David Beckham

15

Bývalý záložník Manchesteru United Park Ji-Sung , který květnu 2014 pověsil kopačky na pomyslný hřebík, opustil svět velkého divadla jménem Fotbal jako bezkonkurenčně největší fotbalová ikona v jeho rodné Jižní Korei.

park

Tento sympaťák, mnohými přezdívaný jako korejský David Beckham, se stal hvězdou jak na hřišti, tak mimo něj. Během své pestré kariéry byl tváří renomovaných společností  jako jsou Nike, Gillette a zejména Samsung, který má největší vliv ze všech na asijském trhu.

Účastník třech světových šampionátů (včetně mistrovství světa 2002, kterého byla Jižní Korea spolupořadatel a kde účastí v semifinále dosáhla svého historického úspěchu), vítěz prestižní Ligy mistrů, čtyřnásobný vítěz anglické Premier league s Manchesterem United a dvojnásobný šampion holandské Eredivisie s PSV Eindhoven, je považován spolu s legendárním Cha Bum-Kunem za vůbec nejlepšího korejského hráče všech dob.

Bude to rok od doby, kdy Park oznámil konec své bohaté kariéry. Pojďme se podívat jak je tento chlapík, přezdívaný „three lung Park“ (doslovný překlad této přezdívky je dosti obtížný, v českém jazyce by se to dalo smysluplně přeložit jako „muž s dvojitými plícemi“, pozn. red.), vnímán ve své rodné zemi, co dělá od doby, kdy oznámil odchod do fotbalového důchodu a jaké „fotbalové dědictví“ zanechal v Jižní Korei.

V době, kdy hrál za Manchester United, byl na vrcholu slávy a stal se jedním z nejúspěšnějších asijských fotbalistů všech dob. A to nejen vzhledem ke svému neoddiskutovatelnému talentu, ale hlavně vůli na sobě pracovat. Především díky těmto vlastnostem a sportovním výkonům využil možnosti asijského trhu a stal se hlavní sportovní ikonou, kterou fanoušci doslova zbožňovali. Kdykoliv se doma v Jižní Korei ukázal na veřejnosti, rozhodně nebylo přehnané říci, že se spustila masová hysterie, která byla velmi podobná té, kterou vyvolávali Beatles v šedesátých letech.

Prodeje suvenýrů s Parkovým motivem, především pak dresy s jeho jménem a číslem, se pravidelně stávaly mnohamilionovým příjmem klubu každý rok. V roce 2011 vlastnilo více než milion Korejců kreditní nebo debetní kartu s logem Manchesteru United, na jejichž předních stranách byl vyobrazen jejich hrdina. Samozřejmě, jak bývá zvykem, z každé takto vydané platební karty měl blíže nespecifikovaný profit i samotný klub.

Statisticky bylo odhadováno, že více než 40 milionů fanoušků sledovalo zápasy Manchester United v televizi každou sezonu, což vychází v průměru přes  1 milion diváků na zápas. V té době se stalo pravidlem, že Park Ji-Sung dostával ze všech hráčů nejvíc e-mailů od fanoušků. Nikoho asi nepřekvapí, že valná většina z nich přicházela právě z Jižní Koree a ostatních asijských zemí. V největších korejských městech Soulu a Daegu dokonce otevřeli restaurace pod hlavičkou Manchesteru United, na jejichž výlohách vítala přicházející hosty Parkova tvář.

Sluší se říci, že Manchester United byl u korejských a obecně asijských fanoušků velmi oblíben ještě před příchodem Ji-Sunga na Old Trafford v roce 2005. Po jeho příchodu se však obliba klubu dostala do astronomických výšin. Zápasy předsezónního turné hrané v Korei, které se uskutečnily vždy v létě 2005, 2007 a 2009, generovaly obrovský zisk pro klub a pro fanoušky to byla jedinečná příležitost vidět svého hrdinu v dresu nejlepšího týmu na světě na vlastní oči. Je asi zbytečné zmiňovat, že všechny zápasy předsezónního turné byly předem beznadějně vyprodané.

Pouze pro dokreslení situace, ze 49 milionů obyvatel Jižní Korei sledovalo a fandilo Manchesteru United téměř 27 milionů lidí v době, kdy Park působil na Old Trafford. V tomto období byl fanoušky Park uctíván téměř jako národní hrdina za každý moment na hřišti i mimo něj. Korejci na něj byli velice hrdí za to, jak reprezentoval sám sebe a především svou zemi. Jako hráč oplýval velikým talentem, nicméně podle mnohých ho zdobil především obrovský profesionalismus a příkladné vystupování, díky čemuž ho považovali mnozí mladí Korejci jako svůj vzor sportovce, i člověka.

park-_2541046

Vzhledem k Parkovu vlivu na hru, vystává přirozená otázka, jaký dopad bude mít konec jeho kariéry na vnímání fotbalu v Korei. Během jeho působení v Manchesteru byl jednoznačně široko daleko největší sportovní hvězda v celé Asii. Ale zpět k položené otázce. Byl by Korejci fotbal vnímán v tak širokém a masívním spektru, i kdyby Park nehrál za nejlepší tým světa? Na tuto otázku se patrně nedá přesně odpovědět a samozřejmě co fanoušek, to názor. Proto tedy nechme odpověď na každém z nás…

Do určité míry je pravda, že Parkův odchod z výsluní jedné z nejlepších soutěží na světě, anglické Premier league, mohl ovlivnit výkony národního týmu Jižní Korei, což vyvrcholilo bídným vystoupením týmu na mistrovství světa v Brazílii, kde tým skončil v relativně hratelné skupině poslední se ziskem jednoho bodu za Ruskem, Alžírskem a suverénní Belgií. Svůj podíl na tomto neuspokojivém výsledku určitě má i skutečnost, že Korejská K-League nezaznamenala takový výkonnostní vzestup, jak se možná čekalo po veleúspěšném mistrovství světa 2002.

Nicméně, myslet si, že Parkovo ukončení kariéry by mělo mít za následek úpadek tohoto nádherného sportu v Korei, je velice přehnané. Fotbal je zde již dlouhou dobu národním sportem místní ho zbožňovali dávno předtím, než se Park Ji-Sung objevil na scéně.

Co mu ale rozhodně nikdo nemůže upřít, je skutečnost, že všem Korejským hráčům ukázal správnou cestu. Ukázal jim, že pokud budou skutečně tvrdě dřít, výsledky se dostaví. A rozhodně není utopií, aby se ti nejlepší z nich dostalo do kvalitních lig v Evropě. Vezměme si například Park Joo-ho, který hraje za Mohuč, gólmana Swansea City Ki Sung-Yeunga, nebo nové zázračné dítě korejského fotbalu Son Heung-mina z Leverkusenu. Všichni tihle hráči a samozřejmě mnozí další, mohou po vzoru Park Ji-Sunga dosáhnout skvělých výsledků a vyhrát mnoho trofejí.

Zpět k Parkovi. Díky znovu a znovu prodlužovaným sponzorským smlouvám se společnostmi Nike, Gillette a Samsung, jejichž hlavní tváří byl právě Park, měli možnost lidé tohoto skvělého fotbalistu vídat na billboardech, v televizních reklamách a tak dále. Dostával se tak do povědomí lidí i tímto způsobem, který byl od jeho fotbalového umu poněkud vzdálen. V jednom z největších korejských měst Suwonu po něm dokonce pojmenovali hlavní ulici. Co myslíte, je náhoda, že se Parkovi dostalo této pocty zrovna v městě, ve kterém sídlí korejské národní fotbalové muzeum? Není třeba dodávat, že v tomto muzeu má právě Park jednu celou místnost věnovanou pouze úspěchům a poctám, kterých ve fotbale dosáhl.

Pokud jste cizinec, hlavně angličan, a jste na návštěvě v Korei a sháníte taxi, řidič téměř vždy začíná konverzaci větou: „Znáte Park Ji-Sunga?“ Pokud zareagujete kladně, uvidíte, jak neskutečně pyšní jsou místní lidé na svůj sportovní idol. Když se loni Park ženil, byla z toho v Korei veliká událost. Za manželku si bral dlouholetou partnerku Kim Min-ji a jejich svatba zaplnila titulní stránky všech novin. Mezi svatebními hosty nechyběly takové osobnosti, jako Patrice Evra, nejlepší přítel z dob společného hraní za United, bývalý trenér reprezentace Jižní Korei Gus Hiddink, olympijský a světový šampion v plavání Park Tae-hwan. Dále pak mnoho televizních celebrit, mezi kterým samozřejmě byl i PSY, autor hitu Gangnam Style. Na korejské poměry svatba podobná té, kterou měli David a Victoria Beckhamovi v roce 2000.

Ji+Sung+Park+Manchester+United+v+Wolverhampton+9iUO06XKI9ol

Ani po ukončení kariéry Park nezůstává stranou. Je stále velmi zaměstnán a věnuje se řadě projektů, do kterých je osobně zapojen. Hodně času věnuje především své dobročinné organizaci JS Foundation, která získává prostředky ze všech odvětví businessu a následně z nich vylepšuje fotbalovou infrastrukturu v Koreji a ostatních asijských zemích. V roce 2014 byl hlavním organizátorem utkání pod názvem Asian Cup Dream, který se odehrál v Jakartě. Na jedné straně nastoupila sestava korejských celebrit v čele s kapitánem Park Ji-Sungem, na straně druhé nastoupil Indonéský národní tým. Utkání mělo obrovský úspěch a podle posledních informací by se mělo v letošním roce uskutečnit znovu.

Za zmínku určitě stojí jeho fotbalová akademie, která se nazývá JSFC academy a je provozována v Suwonu. Tento měsíc dostalo 28 jejích nejlepších členů možnost cestovat do Manchesteru na dvoutýdenní, fotbalovo-jazykový kurz, jakožto součást výměnného programu s United´s soccer schools. Tento výlet organizuje přímo Park a jeho smyslem je zdokonalení se ve fotbalových schopnostech pod dohledem trenérů Manchesteru United a samozřejmě v neposlední řadě také zlepšení se v anglickém jazyce.

V říjnu roku 2014 se stal Park oficiálně ambasadorem Manchesteru United a zařadil se tak po bok takových legend, jako jsou Sir Bobby Charlton a Bryan Robson.

A jak se bude dál odvíjet život tohoto bývalého skvělého hráče a příkladného reprezentanta hodnot Manchesteru United? Možná se vrhne na trénování na tom nejvyšším stupni, k čemuž již má nezbytnou licenci UEFA, která ho opravňuje pracovat pro kluby té nejvyšší světové úrovně. Ale možná bude dál spokojený s tím, jakým způsobem se jeho život ubírá nyní a bude se dál věnovat charitě a práci ambasadora, což mu dá mnohem víc času na svou manželku.

Každopádně, příběh malého chlapce, kterého jeho otec nutil jíst žabí polévku, aby zesílil a nakonec se stal fotbalovou superhvězdou a nejslavnější sportovní značkou v Korei, může pokračovat dál…

Původní článek Toma Bevise pro tribalfootball.com


Pre zobrazenie komentárov sa musíte prihlásiť!