Review: Manchester United – Newcastle United

V 15. kole Premier League hostili Rudí ďáblové na Old Trafford Straky z Newcastlu a tento duel už potřebovali vyhrát, aby zůstali na dosah čelu tabulky a vyhnuli se sílící kritice. Jenomže naše utrpení nebere konce a United i ve druhém domácím zápase po sobě padli a opět nevstřelili ani gól. Bídný výkon a chaotická hra, které jsme proti Newcastlu předvedli, přinesla další prohru, která znamená pro náš tým další komplikaci.

Středeční match s Evertonem nám přinesl velké zklamání a ukázal, jak dokáže být fotbal krutý. Náš soupeř odehrál dobrý match, avšak United měli převahu, více ze hry, trefili tyč, břevno a zahodili několik dalších velkých šancí. Ze souboje tak nakonec vyšli gólově naprázdno, za to Toffees dokázali v závěru zápasu udeřit a šokovaný Old Trafford jen smutně sledoval, jak se Karamelky po více než dvaceti letech radují z výhry na našem hřišti. Byla to bolestivá rána, na kterou bylo nutné co nejdříve zacelit a přelepit náplastí. A k tomu měl United dopomoci další duel, v němž v Divadle snů přivítali Magpies. O víkendu pokračovala Premier League 15. kolem a svěřenci Davida Moyese museli jednat, pokud si chtěli udobřit nespokojené fanoušky a vrátit celému týmu sebevědomí. Jenže to nám absolutně nevyšlo. Mizerný výkon, který znamenal další domácí porážku, je pro celý tým i všechny fanoušky ohromným zklamáním, když vezmeme v potaz, že Straky také nehráli v nějaké extra pohodě. Ovšem našim hráčům nebylo pomoci. Nevycházelo nám vůbec nic, hra byla statická, křečovitá, bez nápadů, pohybu, chuti, nasazení. No zkrátka to nebudu moc protahovat, protože se na tento zápas nekoukalo dobře a raději bych si jej vymazal z paměti. United po otřesném představení podlehli Newcastlu 0:1.

Od Newcastlu se rozhodně očekává více a jejich výsledky jsou z dlouhodobého hlediska velice nevyrovnané. Vždyť ještě na konci minulé sezóny se Straky museli strachovat o záchranu a v tabulce skončili šestnáctí, za to rok dříve to bylo úplně naopak. To Magpies vybojovali skvělou 5. pozici, která jim zaručila účast ve fotbalové Evropě, čímž zopakovali sezónu 2011/2012, ve které skončili rovněž pátí. Tomu předcházela sezóna 2010/2011, klidný střed tabulky a 12. místo, ale víte, co tomu předcházelo? Ročník 2009/2010, ve kterém Newcastle strávil jednu sezónu v Championship. Vlny úspěchů a mizérie se tedy u tohoto celku v posledních letech pravidelně střídají a nikdy nelze dost dobře předpovědět, co Straky předvedou.

Tentokrát to vypadá, že mají zaděláno na sezónu povedenou. Newcastle po loňském útlumu opět zabral a aktuálně se drží na dosah vedoucích týmů. Přitom přes léto se složení kádru prakticky nezměnilo, repetivě, mužstvo nebylo nijak zvláště posíleno. Asi nezvučnějším přírůstkem se stal útočník Loic Rémy, který se v novém působišti rychle dostal do výborné formy a zatím se velkou měrou podílí na dobrých výsledcích Magpies a je současně jejich nejlepším střelcem. Po vlažném začátku se Straky začali rozjíždět naplno a není se čemu divit, že manažer Alan Pardew a brankář Krul dostali ocenění za měsíc listopad, jenž Newcastlu vyšel náramně a vyhrál všechny čtyři ligové zápasy. Podobný úspěch na St. James Parku hodně dlouho nepamatují.

Tým v posledních letech upustil od striktního využívání anglických hráčů a přednost dostávají, jak se to stalo v anglické nejvyšší soutěži zvykem, především cizinci. Newcastle je v tomto směru pověstný tím, že má v mužstvu nebývalé množství Francouzů, konkrétně 10. A až na brankářský post by tedy mohl Alan Pardew s přehledem poskládat čistě francouzskou jedenáctku. Jak jsem uvedl výše, není to úplně to pravé ořechové a pracovat s tolika zahraničními fotbalisty není dvakrát snadné, ale anglický manažer jde svou cestou a jeho cílem je sladit tým tak, aby fungoval a byl permanentně úspěšný.

Straky se nyní nacházejí v dobrém rozpoložení, ačkoliv poslední duel na hřišti Swansea prohráli 0:3. Jisté však bylo, že svou dobrou formu, která jim mimochodem zajistila skalpy Chelsea i Tottenhamu, budou chtít potvrdit i na Old Trafford. Rudým ďáblů už začíná téct do bot a vypadá to, že obhajoba titulu, se pravděpodobně nepodaří, byť je před námi ještě spousta zápasů a nic není ještě ztraceno, jenže těch ztrát bodů už bylo opravdu dost a je jisté, že další ztráty nás do konce ročníku neminou. Vzdávat to je ovšem to poslední, na co Devils myslí, pokud je to vůbec napadlo, a tak musíme nadále bojovat a bít se o každý možný bod.

Účast v jarní části Ligy mistrů máme již zajištěnou, a proto je třeba soustředit se hlavně na domácí soutěž, do které musíme nyní vložit veškerou sílu a energii. Jak jsme ovšem viděli ve středu proti Karamelkám, ani to mnohdy nestačí a jako na potvoru se k nám v kritických chvílích i to štěstí otočí zády, avšak trpělivost a vytrvalost přináší růže a tak musíme zvednout hlavu a jít dál. V této sezóně nám není ani Divadlo snů onou nedobytnou pevností a spoléhat se na domácí prostředí už nemá takovou hodnotu, ač fanoušci samozřejmě dělají, co můžou.

David Moyes stále nemůže počítat se zraněným Carrickem, jenž naší záloze viditelně schází, ale nyní nastala další komplikace. Van Persie totiž stále není plně připraven, jelikož jej do hry nepustí bolavá třísla, ale kromě něho nemohl proti Magpies nastoupit ani Rooney, jenž doplatil na svůj zákrok loktem proti Jagielkovi, za který dostal pátou žlutou kartu v sezóně, což znamená stop na jeden zápas. Jeho absence tedy Moyese přinutila přeskupit řady a přerozdělit úkoly trochu jinak, než na co jsou hráči zvyklí.

Manažer udělal oproti Evertonu hned sedm změn, zcela obměnil záložní řadu a vytasil se i jedním velkým, ale zato příjemným překvapení. Mužstvo hrálo ve formaci 4-4-2. S de Geou v zádech nastoupili v obraně Rafael, Evans, Vidič a Evra. Ve středu zálohy vedle sebe hráli Cleverley a Jones, vpravo dostal šanci Januzaj, levé křídlo měl na starost Nani, ale tito dva si v průběhu zápasu své pozice měnili. V útoku se vedle Chicharita nečekaně objevil van Persie. Kapitánem Rudých ďáblů byl pochopitelně Nemanja Vidič.

Utkání se hrálo v Manchesteru na Old Trafford. Obloha byla zatažená, beze srážek; teplota 8°C.

Před utkáním si celý stadion potleskem připomněl a uctil památku zesnulého Nelsona Mandely, neúvnaného bojovníka za svobodu a rovnoprávnost.

Divadlo snů vědělo, že bez jeho podpory to nepůjde a tak diváci opět zaplnili tribuny, aby hráčům pomohli tento zápas vyhrát. Hlavní arbitrem byl pan André Marriner. Opatrný a poměrně nervózní začátek nabídl především souboje ve středu pole a dost nepřesností v rozehrávce. Týmy se střádaly u míče a zápas neměl nějaké výrazné tempo. Na začátku 9‘ dostal žlutou kartu Cabaye, který ostře atakoval Januzaje. Chvíli na to pálil zpoza vápna Jones, ovšem připravený Krul bezpečně ukryl míč v rukavicích. V 11‘ měl dobrou možnost Cleverley, jemuž ve vápně připravil střeleckou pozici van Persie, ale Krul si pro jeho zablokovanou střelu došel. Diváci se zatím činili a United si postupně začali vytvářet převahu a s míčem na kopačkách soupeře nutili ke zvýšené pozornosti v obraně. Jenže to nám moc dlouho nevydrželo a diváci začali brzy poznávat, že tohle utkání se s přílišnou atraktivitou  nesetká a bude spíše nudit. V 15’ poznal Nani ve vzdušném souboji ostrost loktů Debuchyho a otřesený zůstal ležet na hřišti, ale po krátkém ošetření ve hře pokračoval. V 18‘ skočila hlavička Rémyho vedle pravé tyče. United se nemohli dostat do toho správného rytmu a vázla kombinaci i komunikace mezi hráči. Na začátku 25‘ pálil z hranice vápna Cabaye velmi nepřesně. Naše hra byla až příliš statická a nebyli jsme schopni si dát více rychlých přihrávek za sebou a už jen samotná rozehrávka byla potíž. Newcastle se v obraně moc nezapotil, jelikož místy chaotický fotbal, kterým se Ďáblové prezentovali, žádnou větší hrozbu nepřinášel. Po půlhodině hry, jsme viděli stále dosti nudný fotbal s mnoha střety ve středu hřiště a na šance jsme stále marně čekali, jelikož naši útočníci byli vypojeni ze hry a záloha nebyla schopná něco kloudného vymyslet. Ve 41‘ napřáhl ze střední vzdálenost Tioté, ovšem balón skončil na tribuně. Ve 42‘ upadl po souboji s Coloccinim na trávník Chicharito, ale hra plynula dál. Rozhodčí přidal k dobru tři minuty. Ve 45+1‘ dostal skvělou přihrávku do vápna od Rémyho Debuchy, který zprava úhlu řádně vyprášil rukavice de Gey. V 45+2‘ pak ještě stejný hráč prověřil našeho gólmana hlavičkou, ale to bylo z první půle vše. Týmy si šly do šaten odpočinout za stavu – 0:0

V první půli nám skoro nic nevycházelo, útok byl bezzubý, rozehrávka a přihrávky bídné a celkově toho United moc nepředvedli a nebýt pasivity Magpies a zákroku de Gey v nastavení, asi by se nám skóre moc nelíbilo. Do druhého dějství bylo co zlepšovat, jelikož na výkonu týmu se toho už moc pokazit nedalo. Bylo třeba sešlápnout plyn a zvýšit otáčky, jelikož Newcastle také nehrál své nejlepší utkání a moc toho neukázal.

David Moyes se rozhodl ponechat sestavu beze změn. Diváci výrazně ztichli a nyní to bylo pouze na hráčích, kteří se potřebovali něčeho chytit. V 52‘ našel van Persie nádherným pasem za obranou Chicharita, který si balón ve vápně skvěle zpracoval, ale jeho zakončení z úhlu Krul dokázal skvělým zákrokem zneškodnit. V 53‘ pálil po přihrávce Cleverleyho z hranice vápna Januzaj, avšak gólman hostů byl opět na místě. United zvýšili svou aktivitu, což opět probudilo i publikum, najednou to šlo samo a Magpies měli plno v obraně práce. V 55‘ zahrával Nani z levé strany rohový kop, na jeho centr si naskočil Evra, ale na brankové čáře zastoupil gólmana Anita, jenž za pomoci tyče a ruky míč do brány nepustil, ale toho si rozhodčí nevšimli. V 57‘ Straky poprvé střídali, když za Gouffrana naskočil Ben Arfa. V 60‘ zkusil z dálky štěstí Cissoko, ale mířil velmi nepřesně. Devils ale po hodině hry znovu polevili ze svého nasazení a co více od 61‘ prohrávali. Po Krulově dlouhém výkopu nezvládl Evra vzdušný souboj se Sissokem, který se následně dostal z pravé strany do vápna, přihrál volnému Cabayemu a ten z první umístil balón za pomoci lehké teče Vidiče po zemi přesně k levé tyči – 0:1

Po zlepšeném vstupu do druhého poločasu dostali Rudí ďáblové od svého soupeře velkou ránu a nyní museli skóre otáčet. Pokleslé sebevědomí a nervozita na našich kopačkách dělala z našeho týmu neškodného protivníka, který náhle nevěděl, co má hrát. V 68‘ došlo k první změně v sestavě na straně United. Na trávník přišel Zaha, který nahradil Naniho. V 69‘ pálil zpoza vápna z nouze Ben Arfa, který přestřelil. Na konci 69‘ zasáhl Moyes podruhé do sestavy a na místo Cleverleyho poslal Andersona. Newcastle našim hráčům znepříjemňoval situaci, napadal naši rozehrávku a s míčem u nohy se nikam nehnal. V 72‘ sice dostal míč hlavou do sítě van Persie, jenže mu byl správně odmáván ofsajd. V 74‘ přihrál Januzaj nalevo Zahovi, který to technicky zkoušel ke vzdálenější pravé tyči, kterou ale minul. United se po střídáních potřebovali srovnat, ovšem Magpies rychle přistupovali k hráči s míčem a dobře bránili. V 76‘ zahrál van Persie přímý kop, jenže ve vápně se k jeho centru nikdo nedostal. United v 77‘ naposledy střídali. Plac opustil Rafael, jehož náhradou byl Valencia. Hra byla hodně kouskovaná a v 78‘ přišlo druhé střídání ze strany hostů. Za Cabayeho přišel Ameobi. United se nadechovali k závěrečnému tlaku, jenže Newcastle byl v obraně bezchybný a připravený. Na 83‘ přichystal Alan Pardew poslední změnu, když na hřiště místo Debuchyho přišel Yanga-Mbiwa. Divadlo snů bylo v těchto chvílích ztichlé a Ďáblům čas rychle ubíhal. Nedařilo se nám přitlačit soupeře do pokutového území, chyběla nám myšlenka a stručně řečeno, vše hrálo proti nám. Hráči byli bezradní a diváci začali ve větších počtech předčasně opouštět svá místa. Byl to smutný obrázek. Nastavený čas činil tři minuty. V 90+1‘ dostal žlutou kartu Anita za faul na Andersona. United trpěli, stejně jako fanoušci a Newcastle si zkušeně hlídal vedení na naší polovině. Vyrovnat se nám nepodařilo a Manchester United na Old Trafford znovu prohrál tentokrát s Newcastlem United – 0:1

Základní sestava Manchesteru United: De Gea – Rafael (77‘ Valencia), Evans, Vidič, Evra – Nani (68‘ Zaha), Cleverley (69‘ Anderson), Jones, Januzaj – Chicharito, van Persie

Lavička: Lindegaard, Ferdinand, Anderson, Valencia, Young, Zaha, Welbeck

Základní sestava Newcastlu United: Krul – Debuchy (83‘ Yanga-Mbiwa), Williamson, Coloccini, Santon – Cabaye (78‘ Ameobi), Tioté, Anita – Sissoko, Rémy, Gouffran (57‘ Ben Arfa)

Lavička: Elliot, Yanga-Mbiwa, Ameobi, Gutierrez, Obertan, Ben Arfa, Cisse

Góly: Newcastle United – 61‘ Cabaye

Žluté karty: Newcastle United – 9‘ Cabaye, 90+1‘ Anita

Hlavní rozhodčí: André Marriner

Asistenti na čarách: P. Kirkup & S. Massey

Čtvrtý rozhodčí: N. Swarbrick

Návštěva: 75 233 diváků

Ostatní statistiky podle livesport.cz:

Manchester United

Newcastle United

47%

Držení míče

53%

8

Střely celkem

9

4

Střely na bránu

3

1

Střely mimo bránu

5

3

Zblokované střely

1

20

Přímé kopy

13

4

Rohové kopy

4

2

Ofsajdy

2

29

Vhazování

35

2

Zásahy brankářů

4

11

Fauly

18

0

Žluté karty

2

0

Červené karty

0

15. kolo Premier League započal náš neúspěšný souboj se Strakami a fanoušci United si tedy pochopitelně přáli, aby i týmy z čela tabulky nějaké body ztratily. A to se vesměs vyplnilo. Citizens totiž pouze remizovali na St. Mary’s Stadium se Saints a Chelsea dokonce nezískala ani bod a padla s Potters na Britannia Stadium po gólu inkasovaném v závěru utkání. Za to Scousers potvrdili dobrou formu hladkou výhrou nad Kladiváři a Tottenham dokázal otočit výsledek utkání na hřišti Černých koček. Gunners hostili na svém stadionu Karamelky, se kterými uhráli remízu. Pondělní dohrávce přivítají Tigers.

Sobotní zápasy (6.12.)

Výkop

Domácí

Výsledek

Hosté

16:00

Crystal Palace

2-0

Cardiff City

16:00

Liverpool

4-1

West Ham United

16:00

Southampton

1-1

Manchester City

16:00

Stoke City

3-2

Chelsea

16:00

West Bromwich Albion

0-2

Norwich City

18:30

Sunderland

1-2

Tottenham Hotspur

Nedělní zápasy (7.12.)

Výkop

Domácí

Výsledek

Hosté

14:30

Fulham

2-0

Aston Villa

17:00

Arsenal

1-1

Everton

Pondělní zápas (8.12.)

Výkop

Domácí

Výsledek

Hosté

*21:00

Swansea City

Hull City

*výsledky těchto utkání doplním

Takhle marný a křečovitý výkon United už dlouho nepředvedli ani mírně zvýšená aktivita ve druhém poločase jim hodnocení nezvýší. O to hůře se na zápas dívalo s vědomím, že hrajeme na domácím hřišti. Nedařilo se a nevycházelo nám prakticky nic a očividná nesehranost a špatná komunikace Ďáblů nám svazovala nohy. Chyběl lepší pohyb i přesnější přihrávky, ale hlavně rychlost ve všech aspektech naší hry. Postrádali jsme i důležité sebevědomí a Straky měli dnes v obraně nečekaně oddychový den. Opravdu se toho moc pochválit nedá, jelikož hráči našeho týmu hráli místy až otřesný a chaotický fotbal. Van Persie s Chicharitem se k míči dostávali jen zřídka, a když už přeci, tak na to byli sami a navíc okamžitě zdvojeni, takže neměli čas něco vymýšlet. Statická záloha nám nefungovala a lepší dojem zanechal akorát Januzaj. Nani se utápěl v neúčelných kličkách a chyběla mu větší energie a lepší pohyb. Naše obrana mohla být ráda, že Straky nebyli aktivnější, jak to umí, ale zdrželi se zpátky.

Hrát dnes s Citizens, debakl by nás pravděpodobně neminul, protože o nějakém nasazení, vůli vyhrát a tlačit se do brány, nám úplně chyběl. Uspávací zápas nenabídl ani žádné větší šance. Vše bylo zkrátka špatně od obrany, přes zálohu až po útok. Dnes jsme si na rozdíl od utkání s Evertonem vyhrát rozhodně nezasloužili. Ve druhém domácím zápase po sobě jsme prohráli a dokonce nedali ani gól. Bylo to utrpení, které nás zanechává na 9. místě v tabulce. Mizérie týmu se prohlubuje a je třeba s tím už začít něco dělat, jelikož představení, jaké dnes hráči předvedli, bylo na pováženou. Byl to smutný pohled, když diváci ve velkém pouštěli svá místa, vědomi si našeho zmaru a neschopnosti se zápasem něco udělat. Zapomenout a jít dál, je to jediné, co lze v našem případě udělat. Manchester United na Old Trafford prohrál s Newcastlem United – 0:1

Dalším protivníkem Red Devils bude Šachtar Doněck. V úterý a ve středu jsou na programu šesté a tedy poslední zápasy ve skupinách Ligy mistrů, ve kterých se definitivně rozhodne o všech šestnácti postupujících. United si postup zajistili s předstihem vysokou výhrou na hřišti Bayeru a nyní už šlo jen o to, zda postoupíme z první či druhé pozice. Proti ukrajinskému celku, nám k prvnímu příčce stačila remíza, náš soupeř za to potřeboval vyhrát, aby měl jistotu postupu z místa druhého. Úterní zápas s datem 10. prosince/december, bude mít výkop v tradičních 20:45 neboli středoevropského času (SEČ)