16/05/2021

Review: Galatasaray Istanbul – Manchester United

Rudí ďáblové v Lize mistrů ztratili svou suverenitu, když po vyrovnaném duelu, který rozhodl jediný gól, v Istanbulu podlehli Galatasaray. Za svůj výkon se však hráči rozhodně stydět nemusejí, protože odehráli velmi povedená match.

Hořká porážka od Norwiche byla, doufejme, na delší dobu jediným podobným zaváháním, jelikož United potřebují v Premier League udržet krok se špicí. V Champions League je to trochu o něčem jiném. Devils mají na svém kontě plný počet bodů, a nyní už budou pouze se zájmem sledovat dění ve své skupině, ale především to, které týmy se v ostatních skupinách umístí na druhé postupové pozici. Jeden z nich totiž bude jejich dalším soupeřem v jarní fázi. Ani naše skupina H zatím není ani zdaleka rozhodnutá a i Manchester může výrazně promluvit do konečného pořadí. V pátém utkání ve skupině se svěřenci Sira Alexe utkali s Galatasarayem. Ten potřeboval zvítězit, aby mohl živit naději na postup a podle toho také vypadal jeho výkon. Hráči Gala hráli v plném nasazení po celé utkání a jejich velmi hlasití fanoušci je hnali vpřed. Hra byla velmi vyrovnaná a ve skvělém světle se předvedly obrany obou týmů. Manchester nastoupil ve formaci diamantu, který fungoval dobře a po taktické stránce zvládl utkání skvěle, ovšem na body to přeci jen nestačilo. Galatasaray dosáhl svého cíle a udolal United nejtěsnějším možným rozdílem 1:0.

První duel s Gala skončil výhrou Manchesteru 1:0, kterou zařídil svým gólem Michael Carrick. Red Devils tak úspěšně zvládli těžký zápas a vykročili za postupem ze skupiny. Za to turecký celek, který byl předem považován za spolufavorita na postup, si situaci výrazně zkomplikoval, když překvapivě prohrál domácí zápas s Bragou a pouze bod pak vytěžil i z dalšího utkání na domácí půdě proti Kluži. Galatasaray tedy nemá vůbec nic jisté a v klání s United mu šlo opravdu o hodně. Bylo jasné, že tým Fatiha Terina nechá na hřišti všechno a hlasité tribuny poženou mužstvo vstříc výhře.

Turecký velkoklub s více než stoletou historií momentálně vykazuje po fotbalové stránce velký vzestup a příchody kvalitních hráčů z klubů ze západní Evropy, mu dodávají sílu a umožňují mu konkurovat i těm nejsilnějším. Ne náhodou aktuálně vede tabulku Süper Lig. Konec účinkování v Lize mistrů už ve skupině, by istanbulští považovali za zklamání a neúspěch a případné pokračování v Evropské lize by pro ně útěchu rozhodně neznamenalo.

Bylo tedy zajímavé sledovat to, jak k zápasu přistoupí Ďáblové. Přáním většiny z nás a ideálním scénářem by samozřejmě bylo, kdyby Ferguson nasadil do hry co nejvíce mladíků, kteří by ze sebe v prestižní soutěži vydali to nejlepší, ukázali se světu a nasbírali cenné zkušenosti. A kdyby se jim přeci jen nepodařilo uhrát dobrý výsledek, tak aby to alespoň nebyl úplný propadák. Tím pádem by si mohla většina opor odpočinout a my bychom se nemuseli obávat o to, že se některá z nich zraní. Ovšem jaká bude sestava, jsme mohli pouze odhadovat. V tomto utkání mohl Boss nasadit do hry opravdu kohokoliv a nemusela ho trápit zranění či nevýrazná forma konkrétních hráčů. Těšit jsme se mohli mimo jiné na uzdraveného Phila Jonese.

Sir Alex sestavu namixoval zajímavě a diamantové rozestavení 4-3-1-2 vypadlo následovně. Do brány se postavil Lindegaard před kterým hrála stoperská dvojice Jones s Carrickem a na krajích Rafael a Büttner. Záloha nastoupila ve složení Fletcher, Anderson, Cleverley a ofenzivními úkoly pověřený Powell a vpředu operovalo duo Chicharito a více z levé strany hrající Welbeck. Ještě dodám, že vyjma Younga, byla naše lavička náhradníků plná mladíků. Kapitánskou pásku si navlékl poněkud nezvykle Michael Carrick.

Zápas se odehrál v Istanbulu (Turecko) na Türk Telekom Stadium. Byl polojasný večer; teplota 16°C.

Na stadionu vládla podle očekávání pekelná atmosféra, fanoušci připravili nápadité choreo a bylo jasné, že Rudým ďáblům bude dnes večer pořádně horko. Za ohlušujícího řevu tribun sudí Carballo zápas zahájil. Už ve 2‘ střílel zpoza vápna Powell, ale gólman Muslera střelu bez větších obtíží chytil. V 5‘ vypálil před pokutovým územím Yilmaz a Lindegaard s problémy vyrazil padající míč, který před ním nepříjemně skočil, jen před sebe, kde jej do bezpečí uklidil Rafael. Bouřlivé publikum dělalo své a oba týmy, ač se snažily držet balón, dělaly v rozehrávce spousty chyb a hra tak byla dosti neuspořádaná a plná osobních soubojů. V 8‘ atakoval Kaya nevybíravým zákrokem Büttnera, za což právem viděl žlutou kartu a to mohl být ještě rád, že mu sudí neukázal červenou. V 10‘ střílel vedle Amrabat. Ve 20‘ dostal žlutou kartu Rafael. Bojovalo se hlavně o střed pole s tím, že jakmile se k balónu dostali hráči Manchesteru, z tribun se začal ozývat nepříjemný pískot, a čím déle jej drželi, tím sílil. Týmy se v držení míče střídali, ovšem ani domácí mužstvo nedokázalo nic nebezpečného nebo překvapivého vymyslet. Byl to náročný match s patřičnou dávkou agresivity, ve kterém jsme zatím mnoho šancí neviděli. Rozhodně se ale bylo na co dívat. Ve 34‘ vystřelil z hranice vápna Altintop, avšak Lindegaard jeho ránu dobře vyrazil. Ve stejné minutě trefil Inan ve vápně ruku Büttnera, ovšem píšťalka rozhodčího zůstala, podle mě správně, němá. První půle spěla ke svému závěru a míč byl stále především ve středu hrací plochy a brankáři mnoho práce neměli. Obdivovat jsme tedy mohli hlavně atmosféru v hledišti, o které si na dnešním Old Trafford můžeme nechat pouze zdát. Ve 43‘ měli United velkou šanci, když se po Cleverleyho rohovém kopu z levé strany dostal k hlavičce na zadní tyči Powell, který trefil břevno! Nastavena byla jedna minuta, ve které se zranil Eboué a musel být ošetřován. Po úvodním dějství platil stav – 0:0

Šancí bylo poskromnu, ovšem diváci nepřestávali povzbuzovat domácí tým a tak se hrálo ve svižném tempu, i když hlavně ve středu pole, kde bylo k vidění spousty osobních soubojů. Rudým ďáblů fungoval „diamant“ dobře a po taktické stránce zvládali hráči utkání solidně, zejména po defenzivní stránce. Mohli jsme pouze doufat, že vstřelený gól, nejlépe do sítě Gala, bude impulsem k mohutnější ofenzivě.

I druhý poločas začal od zajištěných obran, ovšem na tureckém týmu, které začalo o poznání aktivněji, bylo znát, že se budou tlačit vpřed a vstřelit první gól. Ve 49‘ zkusil z dálky štěstí Riera, avšak gólman United byl připraven. V 53‘ nacentroval do pokutového území Eboué, kde se zjevil Melo, ale Lindegaard skvělým zákrokem vyrazil míč nad bránu. Jenže po následném rohovém kopu už neměl nárok. Inan nacentroval v 54‘ zprava od rohového praporku, ve vápně si na centr naběhl Yilmaz a jeho důrazná hlavička skončila i přes snahu u tyče stojícího Rafaela v naší bráně – 1:0

Domácí dosáhli svého, ovšem do obranného valu se ani náhodou neuchýlili a naopak, pohlcení euforií se snažili zdvojnásobit svůj náskok. Tím se hra velmi zrychlila a náhle se hrálo nahoru dolu, do otevřených obran. V 59‘ mohl Chicharito lépe naložit s přihrávkou od Welbecka v situaci 2 na 1 a jeho střelu tak stihl zablokovat jeden z obránců. V 60‘ vystřelil zpoza vápna po zemi Anderson, ale Muslera si poradil. Nyní to byli Rudí ďáblové, kdo přitlačil svého soupeře na jeho polovině, ovšem ani série rohových kopů k další výrazné možnosti nevedla. V 63‘ Galatasaray poprvé střídal. Baytar přišel na místo Elmandera. United drželi balón, kombinovali a zlepšili pohyb, jenže ke střelám je protivník nepouštěl. V 74‘ provedl Ferguson dvě změny v sestavě. Do hry byl zapojen Young na úkor Andersona a zápas skončil také pro Chicharita, který přepustil svůj post Machedovi. V 77‘ dostal Yilmaz žlutou kartu za simulování ve vápně. V 78‘ pálil před šestnáctkou z první Altintop, ovšem jeho povedená dělovka rozechvěla břevno! V 81‘ střídal podruhé Fatih Terin, když poslal na hřiště Colaka na místo Amrabata. V 85‘ dopřál Ferguson posledním střídáním velký debut v Lize mistrů Larnellu Coleovi, který nahradil Welbecka. Zápas spěl ke svému konci a United polevili ze svého tlaku a zdálo se, že istanbulští, kteří si v obraně počínali velmi obezřetně a nepolevovali v nasazení, si dojdou pro veledůležitou výhru. V 90‘ Devils opět zvýšili tlak, ovšem celá kombinace byla zakončena Chicharitovou tečovanou střelou, kterou Muslera ukryl ve své náruči.  Sudí Carballo přidal navíc tři minuty. V 90+2‘ proběhlo na straně domácích poslední taktické střídání, když Yilmaze nahradil Bulut. Dále se už ale nic zajímavého nestalo a Galatasaray Istanbul udolal na domácím stadionu Manchester United – 1:0

Základní sestava Manchesteru United: Lindegaard – Rafael, Jones, Carrick, Büttner – Anderson (74‘ Young), Fletcher, Cleverley – Powell – Welbeck (85‘ Cole), Chicharito (74‘ Macheda)

Lavička: Johnstone, Wootton, Vermijl, Young, Cole, King, Macheda

Základní sestava Galatasaraye Istanbul: Muslera – Eboué, Kaya, Nounkeu, Riera – Altintop, Melo, Inan, Amrabat (81‘ Colak) – B. Yilmaz (90+2‘ Bulut), Elmander (63‘ Baytar)

Lavička: Ceylan, Kurtulus, Cris, Birinci, Ceylan, Baytar, Colak, Bulut

Góly: Galatasaray Istanbul – 54‘ Yilmaz

Žlutá karta: Manchester United – 20‘ Rafalel

Galatasaray Istanbul – 8‘ Kaya, 77‘ Yilmaz

Hlavní rozhodčí: Carlos Velasco Carballo (Španělsko)

Návštěva: 50 278 diváků

Ostatní statistiky podle livesport.cz:

Galatasaray Istanbul

Manchester United

53%

Držení míče

47%

10

Střely celkem

6

7

Střely na bránu

5

3

Střely mimo bránu

1

16

Přímé kopy

19

3

Rohové kopy

8

4

Ofsajdy

20

20

Vhazování

5

4

Zásahy brankářů

6

5

Výkopy

15

15

Fauly

1

2

Žluté karty

0

0

Červené karty

0

Druhý zápas skupiny H:

Po pátých zápasech v naší skupině je jisté, že o postup si to v nepřímém souboji rozdá rumunská Kluž, která dnes porazila Bragu a Galatasaray, pokořitel United. Všechny podstatné momenty, včetně hloupého vyloučení brazilského stopera Douglaa utkání mezi Kluží a Bragou se udály v prvním poločase. Hattrick R. Pedra rozhodl o výhře rumunského týmu.

CFR Kluž 3-1 SC Braga

(7‘, 15‘ a 33‘ R. Pedro – 17‘ Alan)

Červená karta – 45‘ Douglao (Braga)

Tabulka:

Byl to velmi vyrovnaný zápas, který rozhodl jediný gól. Ten padl poté, co Galatasaray v úvodu druhého dějství zvýšili svou aktivitu. United byli v tomto duelu s fantastickou atmosférou mírně lepším mužstvem a podle mě předvedli přesně takovou hru, kterou chtěli a úkoly, které Fergie hráčům rozdělil, jeho svěřenci obstojně splnili. Nebyla to sice jedna z nejmladších sestav, takže leckdo možná očekával více, ovšem já osobně jsem s naším představením velmi spokojen, i když se nejednalo o žádnou ofenzivní smršť. Naši ráči se rvali o každý balón a hráli naplno. Mohli jsme v plné kráse vidět, kterak v podání Red Devils funguje diamant. Obrany obou celků si vedly znamenitě, a tudíž jsme mnoho šancí neviděli a balón se pohyboval nejčastěji ve středu hřiště, kde to bylo v tvrdých soubojích mnohdy o nohy. Za to před oběma bránami bylo relativně klidno. Zodpovědná a obětavá defenziva Manchesteru podala skvělý výkon a hráči se dobře doplňovali. Poziční hrou tomu všemu výborně sekundovala flexibilní běhavá záloha. Směrem dopředu to také nebylo špatné, avšak scházela přesnější finální přihrávka. Hrálo se ve vysokém tempu a nasazení a pohyb našich hráčů byl dobrý. Z našeho mužstva nikdo výrazněji nevyčníval. Potěšil mě výkon navrátilce Jonese, bojovného Welbecka či zápasově málo vytěžovaného Fletchera. Celý tým Manchesteru United hodnotím kladně, ačkoliv jsme s istanbulským Galatasarayem prohráli – 1:0

Z nehostinného Turecka se přesouváme zpět do Anglie, kde je o víkendu na programu 13. kolo Premier League a my tím pádem už budeme mít jednu třetinu za sebou. V sobotu 24. listopadu/november United na Old Trafford přivítají beznadějně poslední tým tabulky Queens Park Rangers. Týmu Marka Hughese vůbec nevycházejí plány a nevypadá to, že by se na tom mělo v brzké době něco změnit. Pro Rudé ďábly by neměl být problém tápající QPR porazit, ale na to zda se tak opravdu stane, si budeme muset počkat. Utkání začne v 16:00 našeho neboli středoevropského letního času (SELČ).