Devilpage.cz / sk – Fanúšikovské stránky najväčšieho futbalového klubu na svete – MUFC
Redaktorské správy

3 plus 1 s Manchesterem United

Původně jsem neměl v úmyslu psát report tohoto sportovního (fotbalovo-hokejového) triptychu s podtitulem Vítězný únor, ale přání některých účastníků NWD a služební cesty mě donutily (za 2 láhve vína), abych to „hodil“ na papír a podělil se i s ostatními fandy. Než psát dva reporty, tak jsem raději zvolil variantu jednoho společného, do kterého jsem vložil i report z Holland tripu, když už jsem se rozhodl to sepsat.

Název této reportáže jsem si zvolil podle televizního pořadu 3 plus 1 s Miroslavem Donutilem. Tento pořad je komediální triptych s prémií. Každý díl pořadu je sestaven ze tří televizních povídek a jedné historky na závěr.

Triptych je označení pro umělecké dílo rozložené na tři části. Reportáž jsem rozdělil do tří částí, ale o umělecké dílo se v žádném případě nejedná.

Část první: Manchester – North West derby aneb Kladivo na Scousery

9.2.2012 odpoledne já společně s Olinem st. a Olinem ml. jedeme do Prahy, kde nás v restauraci Waldesga čekali Tonda s Jeňou. Po skončení hokejového utkání ČR-Švédsko jsme se přesunuli k Tondovi, kde jsme přespali.

10.2.2012 dopoledne se všichni scházíme na letišti Ruzyně, odkud odlétáme do Manchesteru jako pověstná „Klapzubova jedenáctka“(Olin st., Jeňa, Tonda, Staňa, Olin, Luboš st., Petr, Karel, Zdeňka, Luboš a Radim). Ovšem nikoliv S.K., ale M.U., i když s námi byl i Olin, dlouholetý fanoušek West Hamu United, který navštívil již 45 zápasů Hammers, ale toužil se podívat na zápas Man Utd na Old Trafford a North West derby byla nejlepší možná příležitost. Po příletu jsme z letiště nejprve zamířili k Divadlu snů, protože v hrací den (v našem případě v sobotu) se prohlídky nedělají a v neděli bychom to už nestíhali, tak jsme absolvovali prohlídku muzea hned v pátek. Po prohlídce jsme zamířili k hotelu, kde jsme se ubytovali. Páteční večer jsme uzavřeli v hotelovém baru, kde za námi přijel Dave, který nám přivezl 11 permanentek.

11.2.2012 jsme si dopoledne prošli centrum a pár obchodů, poté jsme neomylně zamířili k Old Trafford, kde se hrálo North West derby. Před utkáním jsme symbolicky uctili památku obětí letecké tragédie, která se stala 6.2.1958 v Mnichově a pak už jsme vkročili do „jámy lvové“.

Není nic krásnějšího pro fanouška Man Utd než si v Divadle snů zakřičet to nejkrásnější fotbalové slovo-góól. Když je to dokonce 2x během 3 minut, ještě k tomu na Stretford End a soupeřem je Liverpool, tak to snad ani nelze jakkoliv písemně vyjádřit. Prostě další splněný sen v Divadle snů, i když tím nejvýstižnějším výrazem je exploze snů. Zejména „Tři veteráni“ našeho výjezdu byli v sedmém nebi, ačkoliv navštívili ďáblovu svatyni. Našim „Třem veteránům“, které jsem překřtil na United CZ Trinity-Olinovi (63), Tondovi (63) a Jeňovi (66) bylo v součtu úctyhodných 192 let! Bylo mi ctí, že se ke mně připojili tihle fanouškovští dinosauři. Po skončení derby se „Tři veteráni“ spolu s Olinem ml. a Staňou přesunuli do stylové hospůdky (název si nezapamatovali), kde vítězství v NWD oslavili jak se sluší a patří (steak a 5 druhů piv).

Zbytek výpravy zamířil do Altrinchamu, přesněji do Altrincham Ice Dome, kde hrají své domácí zápasy Manchester Phoenix. Místní Phoenix přivítali Telford Tigers a report utkání najdete ZDE. Po skončení hokejového zápasu, který byl pověstnou třešničkou na dortu, protože v něm padlo 10 gólů a byla to opravdu zajímavá podívaná, jsme se vrátili na hotel. Tento velmi povedený den jsme zakončili na pokoji č.310…

12.2.2012 po snídani jsme se sbalili a vyrazili na letiště, odkud jsme zamířili k domovu obohaceni o unikátní zážitky z tohoto nevšedního výjezdu.

Ještě jsem měl menší dilema, jak nejvýstižněji nazvat první část  tohoto triptychu a nakonec mi opět pomohla muzika. Jelikož s námi jel i fanda „kladivářů“, tak jsem si vzpomněl na kapelu Törr. K této kapele neodmyslitelně patří legendární skladba z roku 1989 Kladivo na čarodějnice, kterou otextoval bývalý frontman Arakainu Aleš Brichta. Kladivo na čarodějnice není jenom název písně, ale i název knihy, kterou napsal v roce 1963 Václav Kaplický a na motivy tohoto sugestivního historického románu natočil v roce 1969 Otakar Vávra film, který se dostal na TV obrazovky až po roce 1989. Dle mého názoru jsou jak hudební skladba, tak kniha i film velmi zdařilá díla.

Fotogalerie z první části triptychu, na které se podílela většina fanoušků:

Videa z první části triptychu:

Část druhá: Amsterdam – Holland Trip

Druhé dějství mého sportovního triptychu se odehrálo v Amsterdamu. Před Vánoci se mi ozval můj kamarád Giel, který je velkým fanouškem rychlobruslení a také Ajaxu Amsterdam, zda-li bych nechtěl navštívit vzájemný zápas týmů, kterým fandíme s tím, že vstupenku a ubytování mi zajistí. Nakonec se nám podařilo sehnat vstupenky dvě, tudíž jsem mohl pozvat na Holland Trip i mého kamaráda Pavla. Pavel fandí Newcastlu, ale nabídce na tento atraktivní duel neodolal.

15.2.2012 odlétáme z Prahy směr Amsterdam, jak trefně a vtipně poznamenal jeden můj kamarád „jako fotbaloví Křemílek a Vochomůrka či Pat a Mat nebo kosí bratři“, ovšem jeden za 19 a druhý bez 1 za 20. I když, co se ptactva týče, tak Pavel vyznává straku. Při večerních toulkách po Amsterdamu jsme potkali rodinu (Peter, Katharine, Rory a Ross) fanoušků West Hamu United, se kterými jsme si chvíli povídali nejenom o zítřejším zápase. Nejzajímavější část naší fotbalové debaty byla pochopitelně o českých hráčích v dresu „kladivářů“, zejména o Luďku Mikloškovi a Tomáši Řepkovi. Lístky na čtvrteční zápas neměli a chtěli se je pokusit nějak získat. Velmi těžký úkol, ani nevím, zda se jim to podařilo, ale moc jsem jim to přál.

16.2.2012 jsme si dopoledne prošli centrum, kde jsme potkali manželský pár (Denis a Melanie) z Manchesteru, kteří jeli k Amsterdam Areně vyzvednout si lístky na večerní zápas. Denis, kterému je 65 let, je opravdu fanoušek se vším všudy, protože od svých 16 let chodí pravidelně na Old Trafford a v současné době vlastní permanentku na jižní tribuně poblíž místa, kde sedává Sir Alex Ferguson. Denis projel s Manchesterem United již celou Evropu a poslouchat jeho zážitky bylo něco pozoruhodného. Jelikož jsme měli program dne dost „našlapaný“, tak jsme se museli s tímto fanouškovským párem rozloučit. Náš čtvrteční program jsme začali prohlídkou muzea Sexu, pak jsme se šli podívat do čtvrti červených luceren. Pak jsme si zašli na oběd do argentinského „Steakhousu“, kde jsme si dali kupodivu argentinský steak, který byl vynikající, což se nedá říct o pivu Heineken, které bylo průměrné chuti. Odpoledne jsme absolvovali okružní prohlídku lodí po grachtech a poté jsme se odebrali k Amsterdam Areně. Atmosféra v Areně byla výborná a zápas jsme si užili. Po zápase jsme odjeli do centra, kde už byl noční život v plném proudu.

17.2.2012 dopoledne jsme se sbalili a vyrazili k Amsterdam Areně, kde jsme absolvovali Arena Tour. Prohlídka stadionu byla zajímavá a Amsterdam ArenA je opravdu pěkný stadion. Když jsme chtěli navštívit i muzeum Ajaxu, tak jsme byli k našemu překvapení odkázáni zpět do centra. Důvod proč muzeum není přímo na stadionu je ten, že klub-Ajax Amsterdam nevlastní stadion-Amsterdam Arenu. Muzeum Ajaxu nebo přesně řečeno Ajax Experience se nachází kousek od sochy Rembrandta. Vidět ve vitrínách fotky a plakáty hráčů jako Johan Cruyff, Marco van Basten či Edwin van der Sar bylo opravdu oku lahodící, zároveň však nostalgické. V muzeu jsme si zkusili i naše fotbalové dovednosti, ale nestačilo by to ani na akademii Ajaxu, natožpak Newcastlu či dokonce Manchesteru United. Ajax je opravdu slavný a na fotbalovou historii velmi bohatý klub. Už jen název klubu-Ajax, který si dali podle řeckého mytologického hrdiny někdy nazývaného i Aiás, který byl neohroženým bojovníkem a nepadl mečem protivníka, ale vlastním, alespoň tak je psáno ve Starých řeckých bájích a pověstech, symbolizuje vítěznou mentalitu tohoto klubu. Po prohlídce jsme už museli odjet na letiště, kde už nám nezbylo než říct Tot ziens (nashledanou) Amsterdam.

Fotogalerie z druhé části triptychu:

Video z druhé části triptychu:

Část třetí: Accrington – Business Trip

V polovině ledna bylo mně a mým dvěma kolegům oznámeno, že pojedeme na služební cestu do Accringtonu v týdnu č.8. Má první otázka byla, kde se Accrington nachází. Odpověď zněla „je to 6 mil od Blackburnu a 27 mil od Manchesteru, tam i poletíte“. Po této odpovědi mně ďábelsky zajiskřilo v očích, protože mi už bylo jasné, jak a kde strávím čtvrteční večer v týdnu č.8.

21.2.2012 dopoledne odlétáme z Prahy do Manchesteru. Na letišti nás vyzvedli naši obchodní partneři, kteří nás zavezli do hotelu, který byl v Accringtonu. Odpoledne jsme si prošli město, kde toho nebylo moc k vidění, tak jsme si zajeli do nedalekého Blackburnu. Tam jsme si prošli centrum a také jsme se podívali na Ewood Park, kde hrají své domácí zápasy místní Rovers. Poté jsme se vrátili zpět do Accringtonu, kde jsme navštívili jednu z místních hospod. Tam jsem se dozvěděl, že se v Accringtonu narodil Mike Duxbury, dlouholetý pravý obránce Man Utd. Bohužel tam neměli Sky Sports, tak jsme šli sledovat zápas Neapol-Chelsea do baru v našem hotelu.

22.2.2012 od rána až do odpoledne jsme se věnovali pracovním povinnostem. Jakmile jsme dojeli do hotelu, tak jsem se v rychlosti převlékl a vydal se do Manchesteru na fotbalový předkrm v podobě odvety zápasu EL mezi Man City a FC Portem. Na zápas mě pozval můj kamarád Jožo (fanda Man City), který měl lístky zdarma od Alberta Rusnáka (hráče akademie Man City). Kolegové (Martin s Honzou) tento zápas vypustili s tím, že svou premiéru na ostrovech si chtějí odbýt na Old Trafford (kde jinde) a šli nakupovat do Arndale a Primarku. Po zápase jsme se všichni sešli v restauraci Britannia, kde jsme sledovali zápas Basilej-Bayern. Po skončení zápasu jsme se s Jožem &spol. rozloučili a odjeli na hotel do Accringtonu.

23.2.2012 od rána až do pozdního odpoledne jsme se věnovali pracovním povinnostem, večer jsme vyrazili do Manchesteru na hlavní fotbalový chod, odvetu mezi Red Devils s Ajaxem. Bohužel hráči Man Utd nám připravili otřesnou podívanou, tak kolegové měli ze své premiéry v Divadle snů velmi smíšené a rozporuplné pocity. Ajax předčil Man Utd jak na hřišti, tak i v hledišti. Smekám před fandy Ajaxu, protože tohle byl nejlepší support away fans, jaký jsem na Old Trafford zažil. Po fotbale jsme odjeli zpět do Accringtonu, kde jsme si v hotelovém baru užili poslední večer naší „služebky“, která spojila příjemné s užitečným.

24.2.2012 na ráno jsme měli zarezervované taxi, které nás zavezlo do Manchesteru na letiště. Let do Prahy i následná cesta z Prahy domů byly naprosto bez problémů, tak jsem ještě stihl zápas ELH mezi Zlínem a Českými Budějovicemi, report utkání najdete ZDE, který tak symbolicky uzavřel tento, pro mě nezapomenutelný sportovní triptych, kde hrál hlavní roli fotbal (Manchester United) a vedlejší roli hokej.

Fotogalerie z třetí části triptychu:

Prémie: historka na závěr

Ve středu 22.2.2012 jsem jel do Manchesteru na zápas Man City-FC Porto. Bez váhání jsem přijal Jožovu nabídku lístku zdarma na tento zápas, i když jsem fanda United. Na služební cestu jsem si samozřejmě vzal dres Man Utd (na čtvrtek), ale na zápas Man City-FC Porto jsem si oblékl hokejový dres českého národního týmu, k tomu čepici Man Utd, aby každý věděl, na které straně barikády stojím. Když se mě pár fanoušků Citizens ptalo, co to je za dres, tak jsem jim řekl, že je to hokejový dres českého národního týmu. Oblékl jsem si ho proto, že dnes slavím 14. výročí přepsání dějin českého sportu. Absolutně se nechytali, tak jsem jim vysvětlil, že se v únoru 1998 uskutečnili 18. zimní olympijské hry v Naganu. Na tom by nebylo až zase tak nic zvláštního, jenže Mezinárodní olympijský výbor se dohodl s IIHF a NHL, že nejslavnější ligová soutěž bude poprvé v historii přerušena, aby na olympijském turnaji mohli startovat nejlepší světoví hráči hrající v této lize. Jednalo o hokejový turnaj století a právě 22.2.1998 hokejisté ČR porazili v památném finále Rusko v poměru 1:0. Pod pojmem Vítězný únor si už navždy vybavím vítězství v hokejovém turnaji století.

Když jsem jim řekl, že vítězství v Naganu si cením ještě více než vítězství, v dnes již legendárním a troufnu si tvrdit, že už i kultovním městském derby z 20.9.2009 (co se týče United, tak tento zápas řadím nejvýše), kdy na Old Trafford United porazili City 4:3 gólem v nastavení, tak uznale pokývali hlavou a popřáli mi hodně zdaru při mých dalších návštěvách sportovních akcí.

Suma sumárum se mi souhrou různých a pro mě šťastných okolností podařilo během období od 11.2.-24.2.2012 zhlédnout „live“ 3 utkání Rudých ďáblů, dále pak zápas našich „hlučnějších“ sousedů s FC Porto, hokejové zápasy Manchester Phoenix-Telford Tigers a Zlín-České Budějovice, které považuji za bonus.

Autorem sportovního triptychu je Radim Salajka

Radim Salajka

Pre zobrazenie komentárov sa musíte prihlásiť!